jak zastrzec kartę

Jak zastrzec kartę?

Jeśli kiedykolwiek zgubiłeś chociażby na chwilę kartę lub portfel z pewnością wiesz jaki stres się z tym wiąże. Warto jednak zachować pełen spokój i jak najszybciej zastrzec kartę. Jest to z jednej strony wymóg regulaminów banku. Najczęściej w ramach regulaminu jesteś zobowiązany do „niezwłocznego” zgłoszenia faktu utraty karty. Z drugiej strony istotnie zwiększy to bezpieczeństwo środków na koncie.

Zastrzeżenie karty to trwałe zablokowanie możliwości wykonywania nią jakichkolwiek czynności i jest nieodwołalne. Zastrzegając kartę musisz być pewny, że jest ona utracona – będziesz musiał wyrabiać nową.

Co zrobić jeśli zgubiłeś kartę płatniczą?

Po pierwsze upewnij się, że jest na pewno zgubiona. J Sprawdź wszystkie kieszenie, torby i miejsca gdzie zdarza Ci się trzymać portfel/karty. Jeśli jesteś pewny, że karta jest zgubiona w nieznanym miejscu (lub została ukradziona) nie masz już wyboru. Zadzwoń na infolinię banku – system automatycznego wyboru lub konsultant skieruje Cię pod właściwy numer. Po weryfikacji tożsamości karta zostanie zastrzeżona.

Wizyta w oddziale może nie być właściwa jeśli utraciłeś też dowód tożsamości – w oddziale będziesz musiał nim potwierdzić swoją tożsamość.

Jeśli nie znasz numeru do infolinii swojego banku, zadzwoń pod numer 828 828 828. Jest to wspólny dla wszystkich banków numer do zastrzegania karty. Zostaniesz z niego przekierowany do swojego banku (o ile, jak większość banków uczestniczy w Systemie Zastrzegania Kart).

Odpowiedzialność banku za nieautoryzowane transakcje kartą

W razie zastrzeżenia karty oczywiście możemy już spać spokojnie. Nie powinno być już żadnej możliwości dokonywania transakcją tą kartą, a nawet jeśli jest inaczej i tak bank ponosi pełną odpowiedzialność za nie.

Natomiast warto wiedzieć, że bank odpowiada także za transakcje mające miejsce do momentu zastrzeżenia karty. Jest to jednak odpowiedzialność ograniczona i warunkowa:

– bank odpowiada za transakcje powyżej łącznej kwoty równowartości 150 EUR (oraz 50 EUR dla transakcji zbliżeniowych).

– nieautoryzowana transakcja nie była efektem rażącego niedbalstwa lub umyślnego działania klienta.

Szczególnie istotna jest ta druga reguła. Pojęcie „rażącego niedbalstwa” jest z natury nieostre i jego interpretacja w skrajnej sytuacji będzie należeć do sądu. Trudno mieć jednak wątpliwości, że jakiekolwiek nieprzestrzeganie regulaminu będzie uznane za takie działanie i w efekcie zwolni bank z odpowiedzialności do momentu zastrzeżenia karty.

Jeśli chcesz założyć darmowe konto bankowe – najnowszy ranking znajdziesz tutaj.